60 tot 80 procent van de bedrijfsovernames gaan verkeerd!

Tussen de 60 a 80 procentvan de bedrijfsovernames gaat verkeerd!

.. Erg misleidend, wantdit is verreweg van de realiteit. In de blog van Centrum voor Bedrijfsopvolgingkunnen zij jou hier meer over informeren.

In deze blog lees je hou jij een mislukte bedrijfsovernamen voorkomt – beter voorkomen dan achteraf helen!

  1. Terminologie
    Duur koop of goedkoop?! Het is simpel: als iemand iets koopt, dan betekend het direct dat er ook iemand verkoopt. Als een koper te duur koopt, dan heeft de verkoper een hogere opbrengst dan misschien wel verwacht. Koopt de koper goedkoop, dan heeft de verkoop een mindere opbrengst. Het succes van een transactie ligt dus aan het perspectief van de verkoper en de koper.

2. Openbaar
Een groot deel van debedrijfsovernamevindt plaats in het MKB, buiten het zicht vanwebsites en onderzoeken. Er zijn simpelweg niet veel gegevens van bekend. Prijzen worden veelal niet openbaar gemaakt. MKB-koperszullenhet direct in hun eigen portemonnee voelen als zij een bedrijf te duur kopen, en zullen dan ook eerder van een koop afzien in tegenstelling tot managers en CEO’s die de kosten afschuiven op aandeelhouders.

Voorzorgsmaatregelen
Om als koper de kans op een geslaagde overname te vergroten, is hetbelangrijk een aantaldingen goed voor te bereiden. Hier noem ik 6 voorzorgsmaatregelen voor verstandige kopers:

  1. Strategische meerwaarde van het bedrijf dat je wil kopen. Als het niet gelijk loopt met je visie en doelen kun je het beter laten lopen dan kopen.
  2. Zorg ervoor dat je voldoende mensen in dienst hebt die na de koop kunnen integreren. Je overname moet gestroomlijnt gaan met intergratie en veranderingen anders zul je nooit schaalvoordeel ondervinden.
  3. Denk goed na of je wel met geleend geld iets wil kopen. Vergeet niet dat degene van wie de koper heeft geleend ook een vinger in de pap heeft. En meestalmeer dan de koper zelf.
  4. Bereken wat het kost om zelf een nieuwe BV op te zetten in vergelijking met een bedrijf te kopen. Kijk ook niet naar n bedrijf, maar naar meerdere bedrijven. Het kan zijn dan het aanvullen van het managementteam al voldoende is om je bedrijf te laten groeien.
  5. Blijf bij de les! Een vooruitstrevende ondernemer ziet dingen die andere mensen in het bedrijf niet zien. Schakel een deskundige in om je op de hoogte te houden van de zaken die er spelen. Een andere kijk op je bedrijf kan verlichting brengen in de kansen van je onderneming.
  6. Timing en cultuur.

Is hiermee een koper altijd een goudkoper?Nee, helaas ..Maarvan alles wat een koper kan voorbereiden heeft hij na afloop geen last meer van.

Als je de berekingen hebt gedaan en je hebt het bedrijf overgenomen, dangaat het pas echt beginnen!Stroop je mouwen maar op, want nu gaat het echte werk beginnen!

Wiljemeer weten over bedrijfsopvolgingen? Neemcontact op methttp://www.cvbinfo.nl/