Seminars, congressen en andere zakelijke evenementen zijn niet af zolang er geen sprekers aan het woord komen. Toch is het niet altijd even makkelijk om de juiste spreker voor je evenement te vinden. Om deze zoektocht makkelijker te maken, kun je in deze blog lezen aan welke voorwaarden een goede spreker dient te voldoen.
Gewend aan publiek
Ten eerste is het belangrijk dat een spreker weet hoe hij of zij zich moet presenteren voor publiek. Hij of zij heeft geen podiumvrees en heeft al meer dan eens een grote groep mensen toegesproken. De spreker weet op een goede manier zijn of haar monoloog te houden, maar er is ook tijd voor interactie met het publiek, bijvoorbeeld in de vorm van een vragenrondje of een interactief gedeelte. Op deze manier wordt het publiek meer bij het verhaal betrokken en blijft het ook langer hangen.
Niet té serieus
De onderwerpen waar sprekers over komen vertellen zijn altijd best serieus en daarom zal een spreker niet constant moppen staan te tappen. Toch is het belangrijk dat een spreker het verhaal niet té saai en langdradig maakt. Af en toe mogen er heus wel wat grapjes gemaakt worden om het verhaal wat luchtiger te houden. Daarnaast zorgt humor er ook voor dat het publiek bij de les blijft.
Inspirerende boodschap
Ten slotte weet een goede spreker weer niet alleen een goed en coherent verhaal te vertellen, maar er moet een inspirerende boodschap in verweven zitten. Uiteindelijk moet het publiek het evenement geïnspireerd verlaten in plaats van met de gedachte “Leuk, maar wat moet ik hiermee?”. Goede sprekers zetten ons aan om onze eigen dromen na te gaan jagen, in plaats te blijven hangen in de gedachte dat succes enkel is weggelegd voor the lucky few. Speakers Academy werkt samen met verschillende sprekers welke dit als allerbeste kunnen!