De laatste paar decennia zijn anders dan welke tijd dan ook geweest door één hele belangrijke uitvinding: het internet. Plotseling is iedereen altijd en overal verbonden met elkaar. Een bericht dat eerst nog dagen onderweg was, kan nu in enkele seconden aan de andere kant van de wereld zijn. Ook voor de manier waarop de vrije markt functioneert heeft dat veel veranderd. Niet alleen door de komst van online winkels, maar ook door de fundamenteel andere manier van adverteren die je online kan vinden.
Meta
Het bedrijf Meta, of voorheen altijd Facebook staat erom bekend dat zij allerlei gegevens van hun gebruikers nemen en gebruiken voor advertentie doeleinden. Hoewel dit redelijk normaal is en een veelgebruikte techniek is van het gemiddelde online marketing bureau delft, gaat Facebook er vaak wel erg ver in. Facebook verzamelt gegevens over vrijwel alles wat hun gebruikers uitvoeren op het internet en doen daarbij niet zo veel aan ethiek, aangezien dat niet is waar meneer Zuckerberg zijn prioriteiten liggen. Zo kwam Facebook een paar jaar geleden in opspraak doordat ze allerlei privégegevens van hun gebruikers hadden verkocht aan het bedrijf Cambridge Analytics, terwijl dit niet toegestaan was. Natuurlijk zijn er nog veel meer tech reuzen die gegevens gebruiken van hun bezoekers en daarbij veel te ver gaan, het is niet zo dat alleen Meta de boosdoener is.
Zoekmachine
Een duidelijkere manier van het achterhalen wat iemand interessant vindt is het gebruik van een zoekmachine. Door dingen op te zoeken in Google of Bing, kunne die bedrijven achterhalen waarin jij geïnteresseerd bent, omdat je ze dat min of meer zelf vertelt. Dit is een veel transparantere manier en vaak laten ze je dan op basis van je zoekwoorden ook nog een aantal reclames zien. Het is duidelijk hoe de zoekmachine weet dat je in die reclame geïnteresseerd zou kunnen zijn en de techniek is relatief simpel te doorgronden.
Linkbuilden
Een minder duidelijke manier van reclame die ook gebaseerd is op zoekwoorden is het gebruik van een internationale seo strategie. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van artikels met daarin links op bepaalde zoekwoorden, om zo bij die zoekwoorden een bepaalde site hoger te krijgen. Dit is dus anders dan de advertenties die je ziet op Google en is het beïnvloeden van de echte resultaten van de zoek machine zelf. Het idee is dat je een site laat mee liften op de bekendheid die een ander site al heeft, zodat je meer clicks krijgt.